X

اخبار و مقالات

ستاره مبارکی
/ دسته ها: اخبار, مقالات

سند سفید امضاء و اعتبار آن

سند و برگه سفید امضا و اعتبار و ارزش سند سفید امضا

سند سفید امضاء و اعتبار آن

 

سند سفید امضا چیست؟

سند سفيد امضا، سندي است كه تنها امضاي يك شخص در ذيل آن درج شده و هيچ‌گونه متن و شرايط خاص ديگري در آن معين نشده و ممكن است كه يك برگه سفيد معمولي يا يك چك، سفته و... باشد.  بنابراین ، امضای سند می تواند به وسیله دست در سند ترسیم شده و با به وسیله دیگری نقش بسته و یا اینکه مهر یا اثر انگشت باشد.  بنابراين صرف درج عبارات و جملاتي در يك كاغذ بدون آنكه امضايي ذيل آن درج شده باشد، اعتبار يك سند را نخواهد داشت و نهايتا در كنار ساير دلايل و مدارك موجود، مي‌تواند به عنوان يك نشانه و قرينه محسوب شود و نه يك سند. اما سند سفيد امضا سندي است كه امضاي فرد (صادركننده)، پيش از نگارش مفاد آن، ذيل سند درج شده و در اختيار شخص ديگري (دارنده آن) قرار مي‌گيرد تا به امانت نزد خود نگه داشته يا مندرجات خاصي را به آن اضافه، يا درخصوص امري كه مورد توافق طرفين است مورد استفاده قرار دهد.

 

اعتبار سند سفید امضا:

 

كسي كه مدعي سفيدامضا بودن سند است، بايد ادعاي خود را اثبات كند؛ بنابراين اصل بر اين است كه مفاد اسناد سفيدامضا، داراي اعتبار است مگر آنكه خلاف آن ثابت شود. نكته ديگر پس از اثبات سفيدامضا بودن، ثابت كردن اين موضوع است كه نسبت به بهره‌برداري از اين سند خيانت صورت گرفته است، چراكه وقتي شما يك برگ چك يا هر سند ديگري را به صورت سفيدامضا دراختيار كسي قرار مي‌دهيد، ظاهر آن است كه به او وكالت و نمايندگي كامل درخصوص تكميل مندرجات آن سند داده‌ايد و بنابراين چنانچه طرف مقابل از حدود اختيارات و اجازه صادركننده خارج شده باشد، با اثبات اين موضوع مي‌توان ابطال و بي‌اعتباري آن را از دادگاه خواست. اثبات اين موضوع نيز به انحاي مختلف مي‌تواند انجام شود؛ از جمله استناد به شهادت شهود درخصوص اثبات توافقات شفاهي فيمابين طرفين كه منتهي به صدور و امضاي اين سند شده است. همچنين استناد به نظر كارشناس رسمي دادگستري جهت تشخيص تقدم و تاخر زماني مندرجات نسبت به امضا، بسيار مفيد است.

برگه سفید امضا و بررسی اعتبار قانونی آن

اما نكته مهم درخصوص طرح شكايت كيفري اعم از جعل يا سوءاستفاده از سند سفيدامضا، آن است كه علاوه بر نكات فوق، بايد سوءنيت و قصد مجرمانه دارنده سند نيز اثبات شود كه استناد به دلايلي كه فوقا اشاره شد اعم از شهادت شهود، كارشناسي، اثبات توافقات شفاهي و... در اين زمينه نيز سودمند است هر چند در نهايت تشخيص و احراز سوءنيت در اين موارد برعهده مرجع قضايي است.اسناد سفيد امضا اصولا اسناد عادي هستند و هيچ سند رسمي نمي‌تواند به صورت سفيد امضا صادر شود. چك نيز در زمره اسناد عادي است، اما به دليل آنكه وسيله پرداخت فوري مطالبات است كه از طريق مراجع مختلف حقوقي و ثبتي فورا قابليت اجرا شدن را دارد كه ريسك قرار دادن چك سفيدامضا دراختيار ديگري را بسيار افزايش مي‌دهد، ضروري است نسبت به تكميل مندرجات آن يا دست‌كم تدارك مدارك و دلايل كافي و معتبر درخصوص نحوه و چرايي تحويل آن به دارنده، حساسيت و توجه ويژه داشت و توصيه مي‌شود طي قراردادي جداگانه، مفاد توافق به امضاي طرفين و شهود برسد.

مطلب قبلی تأثیر تیپ شخصیتی حسابرس بر محتوایی گزارش حسابرسی
مطلب بعدی بودجه چیست؟ راهکار برای کاهش هزینه ها
Print
557 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x

بر اساس اندازه کسب و کار خود انتخاب کنید

 

ERP
بهینه سازان

ویژه کسب و کارهای بزرگ

بهین سیستم
 

ویژه کسب کارهای متوسط

 

همیان سیستم
 

ویژه کسب کارهای کوچک

    
دی ان ان